Zo zet je een succesvol coachingsbedrijf op - 100BesteCoaches

  • Home
  • BlogZo zet je een succesvol coachingsbedrijf op
Zo zet je een succesvol coachingsbedrijf of. Blog op 100BesteCoaches.

Zo zet je een succesvol coachingsbedrijf op

12 januari 2024 100BesteCoaches Comments Off

‘Hoe zet ik een succesvol coachingsbedrijf op?’ Als initiatiefnemer van 100BesteCoaches krijg ik vaak deze vraag. Een terechte en op de praktijk gerichte vraag die raakt aan de ondernemerszin van de vragensteller. Want naast enkele basisvoorwaarden komen ook de wil tot doorzetten, drive, motivatie, focus houden en uiteraard zichtbaarheid om de hoek kijken. 

Wellicht ben je een zeer goede coach, maar wat als niemand je weet te vinden of jij niet weet wat jouw volgende stap is? Waar en hoe timmer je aan de weg? En aan jouw coachingspraktijk? Je kunt hiervoor cursussen volgen of je legt de vraag neer bij Chat GPT. Ongeacht wat je daar allemaal leert, kan ik je verzekeren dat je meer nodig hebt. Ik heb het over lef, durf, helderheid en kansen (innovatie) zien en uitwerken.

Hoe helder ben jij als coach?

Laten we beginnen bij het begin: wat voor coach ben je eigenlijk? Een burn-out coach, lifecoach, afslankcoach, een ijsbadcoach of businesscoach? Of een presentatiecoach, happiness coach, slaapcoach of coach je vrouwen of mannen die net gescheiden zijn? Pak niet te veel tegelijk mee. Jouw kracht ligt in eerste instantie in een duidelijke afbakening en omschrijving. Hoe helderder jij bent over je coachingsdiscipline, des te gemakkelijker het is voor mensen om jou als coach te kiezen (en te vinden).

Als wat je doet helder is, hoef je niet de taal van je doelgroep te spreken. Want dan haken mensen aan die jouw coachingsdiscipline interessant vinden voor hun levens. Wees nou eerlijk… wie heeft er af te toe geen afslankcoach nodig? Of een lifecoach, iemand om je door je carrière heen te navigeren? Ongeacht je discipline, als jij het maar zelf leeft en als anderen zien dat jij jouw onderwerp serieus neemt (wellicht heb je er in het verleden zelf mee geworsteld) en er juist plezier aan beleeft, willen ze zeker wel onderdeel zijn van jouw coachingswereld.

Een websites voor jouw coachingspraktijk

Inmiddels is er geen excuus meer om geen website voor jouw coachingspraktijk te hebben of zelf te maken. Volgens durable.ai kan je binnen 30 seconden een website hebben. Okay, wel even finetunen maar de resultaten zijn briljant. Weet ook dat dat wat op je voorpagina staat van je site jou ook geld moet opleveren. Er moet een call to action zijn op jouw homepage. Uiteraard met een video van jou in actie en ook je verhaal. Een inspirerend verhaal waar mensen wat aan hebben. Tenslotte willen ze gelukkig worden van je. Je vibe is erg belangrijk. En als je ook nog een paar resultaten van jouw coaching kunt tonen… want dat willen zij ook!

Maak een (business)plan voor jouw coachingsbedrijf

Het kan handig zijn – een een houvast – om jouw plannen over jouw coachingspraktijk in een (business)plan te schetsen of vast te leggen. Veel vrouwen zijn hier niet zo happig op maar zeker voor jezelf kan het bevrijdend zijn een en ander in kaart te brengen. Zonder navigatie verzand je ook in omwegen. Stel een gedetailleerd plan op dat jouw doelen, doelgroep, tarieven, marketingstrategieën en operationele procedures beschrijft. Een goed doordacht plan helpt je bij het focussen en gestructureerd opbouwen van je bedrijf.

Wees zichtbaar met een eenduidige boodschap als coach

Je mag de sociale media omarmen. Laat ze lekker voor je werken. Denk aan Instagramberichten of een Facebook gesponsorde campagne. Die laatste kan je linken naar een webinar, naar het gratis downloaden van je e-book of naar een online symposium. Jij mag het zeggen. De bedoeling is ook om zoveel mogelijk adressen te verzamelen, jouw sales funnel. Want deze mensen zijn geïnteresseerd in jou en jouw coaching.

Instagram is zeer gevoelig voor een mooi opgenomen video of juist zachte foto’s. Pas wel op met humor! En wees niet te zuinig jouw klanten en prospects waarde te bieden. Schrijf informatieve blogs die jouw autoriteit bevestigen of neem drie informatieve korte video’s op. Oh ja, wel professionele foto’s en video’s want je wilt zeker een serieuze uitstraling.

Innovatie voor coaches

Innovatie en de coachingbusiness? Jazeker, voor elke branch geldt dat je innovatieve slagen kunt maken. En innovatieve initiatieven en verdien- en behandelmodellen kunt inzetten. Zelfs – het zogenaamde traditionele – netwerken met andere coachingsprofessionals kan waardevolle kansen bieden voor samenwerkingen of doorverwijzingen.

Om je klanten te behouden, zal je ze wat moeten bieden. Doe dat dan ook en verleid ze. Ga internationaal, organiseer een event offline, nodig ze uit voor een culinair ontbijt op een veld in het voorjaar maar doe iets wat aansluit met wie jij bent (ja, de kosten gaan voor de baten uit).

Kortom, succesvol zijn als coach vereist niet alleen expertise in jouw vakgebied, maar ook ondernemerschap en de vaardigheid om een waardevolle relatie op te bouwen met je klanten. Met een doordachte aanpak en toewijding kun je een bloeiend coachingsbedrijf opbouwen. Neem jezelf niet te serieus en houd vooral voor ogen dat je de wereld ziet als een speelveld waarin jij een rol speelt en waar plek is voor jou. Ga ervoor!

 

Met vriendelijke groet,

Lucinda Douglas, TEAM100BesteCoaches

Ontmoet de coaches van 100BesteCoaches.